Bara för att jag har ett liv!

Vad heter hästen? Kitty "Carisma" Kanon
Tycker du den har ett fint namn eller vill du att den ska heta något annat? Hehe, nä eller jag kallar ju henne bara för Carisma så jag bryr mig inte så mycket om vad hon heter egentligen faktiskt!
Det är ju inte namnet som räknas!
Vad kallar du hästen? Carisma, Luffi eller bebi :)
Vad kallar andra hästen? Carisma antar jag!
Hur gammal är den? 5år :)
Vilket år/månad/dag föddes den? 17 maj 2005!
Vilken färg har den? Brun
Har den några tecken? Vita kotor bak med dalmatinerprickar ;)
Hur hög i mankhöjden? 150-153cm någonting ;)
Är det ett sto/valack/hingst? Sto
Vem red in/utbildade hästen? Jag vet inte men Martin Pettersson och även hon vi köpte henna av kanske.

Är den tävlad i hoppning?
Nej.
Vilka klasser/hur högt? Hoppad 1meter men aldrig tävlad.
Är den tävlad i dressyr? Nej.
Vilka klasser? -
Är den tävlad fälttävlan? Nej. Men vi tränar lite på det nu :)
Vilka klasser? -
Är den tävlad i trav? Nej.
Vilken nivå? -
Är den tävlad i galopp? Nej, men hon är jädrigt snabb, så skall åka någongång till en galoppbana iallafall, inte tävla men springa ;)
Vilken nivå? -
Är den tävlad i något annat? Nej.
Vad i så fall? -
Har den tävlat in några pengar? Tvivlar jag starkt på eftersom hon inte tävlats!
Hur mycket? -
Har den haft föl? Nej
Vad heter fölen? -
När fick den den/dem? -
Är hästen bra på dressyr med rätt ryttare?
Hihi, ja! :)
Hur är den i skritten? Ibland springig men oftast mjuk och bra!
Hur är den i traven? Korta steg, men skön ändå :)
Hur är den i galoppen? Fin, bara lite svårt med rätt galopp ibland. Hon är sjukt snabb i vilket fall!
Kan den skänkelvikningar? Ja
Kan den öppna/sluta? Ja
Kan den galoppombyten? Ja, fast behöver mer träning! ;)
Ställer den alla ben brevid varandra och håller formen i halterna? Ja, oftast :) När hon jobbar gör hon det, så då ser jag det bättre :)

Är hästen pigg?
Hihih, ja.. ibland kan hon bli en ko men hon vill gärna vara alert.
Är hästen trög? Olika dagar, när hon brunstar kan hon bli en smula trög. Både mentalt och fysiskt ;)
Är hästen stark? Ja, när hon inte vill/orkar jobba rätt.
Är hästen het? Efter vi galopperat race, är hon extrem galopphäst.
Bockar den? Haha, aa en gång fick hon ryck och bocka som fan.
Har du bockat med den? Inte direkt att jag ville att hon skulle bocka? Eller va är det för fråga?
Stegrar den? Hon skuttar ibland när hon inte vill gå, med bakbenen, så det är inte så högt.
Har du stegrat med den? ja, eller småskutt då!
Sparkar den bakut? Hihi, jaa. Hon är inte sur utan det är av glädje när hon sprarkar bakut! ;)
Har du sparkat bakut med den? yes
Skenar den ofta med dig/andra? Nää, aldrig, hon har blivit stark en gång men inte så att man inte kan stanna henne.
Har du skenat på den? nä,
Är den tittig? efter galopprace ;)

Har du badat tillsammans med den?
Nej, men skulle gärna vilja faktiskt!
Har ni hoppat tillsammans? Haha, ja! 90 igår ju! :D
Har ni galopperat på en äng tillsammans? Ja, hur många gånger som helst!


Hoppar hästen bra? Jaa, min lilla hopphäst :) haha!
Gillar den att hoppa? Ja, hon tycker det är jätteroligt :)
Har den bra hoppteknik? Ja, hon är jätteduktig :)
Hur högt brukar du hoppa med den? 90 som högst ännu, men brukar träna 60-80. Nu kanske också 90 då :)
Hur ofta hoppar du den? En till två gånger i veckan :)

Hur är den när den rids ut?
Mysig och snäll ;)
Tycker den att det är kul? jaa :)
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? Samma ungefär!


Står hästen i box?
Ja, under vintern.
Går hästen på lösdrift? Nej,
Hur mycket och vad äter hästen? Lusernpellets, korn, betfor, b-vitamin, lusern och hösilage på vintern. Annars korn mest på sommaren :)
Går den i hagen varje dag? Ja absolut!
I en stor eller liten hage? Stor, :)
Hur länge går den ute per dag? Nu under sommaren hela tiden förutom när jag rider, Annars typ 07.00-18.00 eller något :)
Gillar den att vara ute i hagen? Ja, det gillar hon mycket :)
Har den vindskydd i hagen? Ja, både ett litet hus och mycket träd runt hela hagen.

Hur ofta rids hästen?
5-6dagar i veckan oftast.
När den tränas vad gör ni då? Dressyr, hoppning, terränghoppning, uteritt & promenader typ.
Vad gör ni när hästen inte rids när den t.ex har vilodag? Hon brukar antingen bara stå eller så borstar jag och gå på en liten runda, då går hon som en hund :)
Borstar du hästen före och efter ridningen? Ja, :)
Om hästen blir svettig svampar/spolar du av den då? På sommaren gör jag det om hon blir jättesvettig annars brukar hon svallna av fort eftersom hon har så tunn päls. Vintern blir får hon stå med svett/fleecetäcke tills hon torkar och sen så tar jag på henne thermotäcket i guess :)
Hur länge brukar ni rida varje gång? Oftast typ 1h eller så.
Hur tycker du att man ska rida för att klara av hästen? Jag fattar inte riktigt men alltså man får väl ha sina egna knappar på vad som passar bäst för hästen. Alla hästar är olika.
Är det en svår eller lätt riden häst? Hon är ju unghäst så hon kan ju hitta på vad som helst när som helst, fast jag tycker det blivit mycket bättre!
Är hästen ridskolehäst eller privathäst? Privathäst

Vem äger hästen?
Jag, Amelie Einarsson! Jag var faktiskt med och betala iallafall minst halva Carisma med pengar jag sparat ihop!
Vad har du för relation till hästen, t.ex. fodervärd, halvfodervärd, hyrryttare, skötare, medryttare? Ägare
Hur länge har du ridit/ tagit hand om hästen? Provred först två gånger innan med fick hem henne 3/3 2010
Hur länge tror du att du kommer fortsätta med just den hästen? Hoppas på hela mitt liv! Beror på hur mycket jag växer och så, men Carisma växer typ med mig.
Vad har ni för mål i år? Bli säkra på hinder, hoppa 1 meter och hitta formen :)
Har ni nått några av dom redan? Ja, hoppade ju 90 igår och hon tvivla inte så är ju en bit påväg iallafall!

Rider du privatlektioner på den?
Ja, skall börja med mer regelbundet nu i vinter!
Hur ofta? Varannan hoppning och varannan dressyr, inte samma vecka ;)
För vem? Judith hoppning skall jag börja för antagligen och sen Annelie dressyr! :)
Hur länge håller den lektionen på? 1h dressyr, vet inte riktigt hur långt med hoppning men antar runt 1h! :)

Är hästen snäll i stallet?
Ja, men har typ fått lära henne att stå stilla för hon hoppade bara runt. Så nu står hon jättefint och typ sover i stallgången! :)
Kan hästen stå lös i stallet? Haha, ja men hon går gärna till matpåsarna, fast om jag säger till henne så går hon in igen och ser skamsen ut ;)
Måste hästen vara uppbunden? Nä, inte i boxen när dörren är uppen iallafall.
Håller du på med den i boxen eller i stallgången? Båda, :)

Vad har den för sadel/sadlar?
Kamila Du Pont Allround. Skall köpa en hoppsadel någon gång snart och sen måste vi även ha en ny sadel eftersom hon växer :)
Vad har den för träns just nu? Pullar ifrån Kingston och två achen, ett från hööks och ett källquist från Tre hästar i Kungälv.
Vad har den för benskydd/benlindor just nu? Showmaster senskydd och bara vanliga lindor ibland.
Vad har den för bett just nu? Nova.
Vad har den för täcken just nu? Ett blått Riding House.

Tror du att hästen gillar dig?
ja, antar det :) hon gnäggar efter mig och sånt :)
Har du märkt något som tyder på att den gillar dig? Hon kommer när jag ropar och hon vill hela tiden följa efter och gosa och sånt ;)
Gillar du hästen? Hon är det bästa som finns, älskar henne!
Nämn minst 2 saker som är - med hästen: Jag älskar alla hennes mindre bra sider också så det finns inget - för mig faktiskt.
Nämn minst 2 saker som är + med hästen: Allt med henne är + men att hon är väldigt vacker också då!♥

Har ni många minnen tillsammans?
Ja :) Båda tråkiga och roliga!
Nämn det bästa: Varje dag med henne är den bästa!

Sista frågan.. Har du någon gång sagt "jag älskar dig" till hästen? Säger det varje dag. Hela tiden. Tänker det till henne när jag skall sova, när jag bara gå förbi säger jag det och hon är helt enkelt bäst och jag älskar henne av hela mitt hjärta!




Äkta kärlek när den är som bäst!♥



Här kan du se alla kommentarer:
Postat av: nea

aw, söta bilder :*<3

2010-08-21 @ 16:59:36
URL: http://poapie.blogg.se/

Kommentera här nedanför:

Ditt namn:
Spara dina uppgifter?

din e-postadress: (visas endast för mig)

din bloggadress: (om du vill ha ett svar)

Här kan du skriva:

text-shadow: 2px 2px 1px #666666;
Trackback
RSS 2.0