Märke - Vad spelar det för roll?

Har fått ännu en fråga om vad jag tycker om märkesgrejerna och den hysterin, så tar mig tid när jag har den och berättar lite om vad just jag tycker! :)


Det första jag tänker på när jag köper grejer är ifall jag tycker det är snyggt, skulle jag använda detta?
Som de flesta schabraken jag köpt har jag varit riktigt nöjd med och jag och min kompis har även bytt ibland.
(Hon har fått ett av mig och jag har ena hennes). Men jag väljer gärna kvalitét framför priset eftersom att jag vet hur schabrak lätt blir efter en tvätt. T.ex mitt röda Gold Medal schabrak, som jag tvättat nu har typ hälften fallit bort och det har blivit tjock och konstigt. Inte för att det gör så mycket, det är fortfarande snyggt. Men om jag jämför med mitt schockemöhle så är skillnaden enorm. Mitt schockemöhle har inte ändrats ett smak efter cirka 5 tvätten nu då, så det är jag oändligt nöjd över.


På sadlar tycker jag att det är viktigt att sadeln passar och är bekväm, för både häst och ryttare. Vilket inte min är för mig, men den funkar för Carisma och vi behöver ändå snart köpa en ny sadel så det är ingen idé att byta undertiden sadeln passar eftersom hon fortfarande växer!

Sen träns tycker jag inte gör speciell stor skillnad, märke som inget märke.

Benskydd kan väl vara bättre just veredus carbon gel, det känns ju väldigt bra, Såhär står det om det på henrikssonsridsport.se:

- Skalet är anatomiskt utformat för att ge maximal frihet för kota och knä.
- Skalet är sammansatt av två separata delar med olika tjocklek och böjbarhet.
Huvudskalet är i semi-hård polyuretan och det bakre X-formade skalet är hårt polyuretan.
- X-skalet är täckt av kolfiber vilket är extremt tåligt. Över det ligger en 3mm gel hinna.
- Ett lager kolfiber med gel överdrag är inlagt i området runt kotan där det är utsatt för slag och strykningar.
- Insida i neopren.
- Två elastiska remmar med knappknäppning.

Såhär står det om t.ex Flexisoft Pro Safe senskydd på filippasridsport.se:

En av de senaste nyheterna från tyska Eskadron som blivit mycket populär hos våra hoppryttare. Senskyddet har extra förstärkning i grått bak över senan för att ge ökat skydd mot slag. Insida i neoprene. Fästes med två elastiska kardborreband och försett med Flexisoft-zon upptill. Finns än så länge endast i full storlek.

 

Och så här för den billiga Catago Sport senskydd:

Ett billigt och bra alternativ på senskydd för dagligt bruk som går att få i en mängd färger. Senskydden är neoprenfodrade med två breda kardborreband och har en stötupptagande PVC skål. Finns i storlek till den lilla ponnyn, cob och häst.

Alltså Veredus får du väl för drygt 1300 spänn,
Flexisoft för en mindre summa på typ 900spänn
Catago för 200 kronor.

Vilken tycker ni låter bäst? För mitt bruk känns Flexisoft som ett perfekt senskydd. Fast nu har jag ju showmaster.
Så när de är utslitna kanske veredus ser bättre ut i mina ögon?


För ryttare nu då, hjälm för 5000kronor, kavaj för 3000spänn och stövlar för 6000?
En gpa hjälm är knappast den hjälm som skyddar bäst, och en kavaj är ju bara en kavaj trots allt.
Men robotstövlar för 6000 tycker jag är lite väl överkryddat!  Jag har Mountain Horse stövlar för 2000kronor ungefär, vilket jag tycker fungerar precis lika bra som dessa Veredus Guarnieri och Pioneer Crocodile?
Sen tycker jag även de är fula, (ursäkta mitt utryck ni som gillar dom) men sån är jag.

Jag tycker absolut inget illa om någon varken märkesnördar eller vanliga ryttare med inte alla pengar i världen, jag är dock båda, märkesnörd utan alla pengar i världen ;) haha!


Vad tycker ni? Kvalitét för plånbok?
Berätta gärna :)

Det var allt för mig!



Här kan du se alla kommentarer:
Postat av: Emma

sv: Fast jag hade valt catagos, om jag skulle välja mellan dom ^^

2010-08-22 @ 21:22:07
URL: http://twiiiist.blogg.se/
Postat av: ebba bloppis!

jag köper det som jag anser ha bäst kvalité. ibland saker från tex hööks och ibland dyra prylar :) Det som är snyggt och hållbart och inte helt galet i pris är det jag köper liksom xD



bloppis i bloggen, bla 2 scapa lamicellschabrak och prestige benskydd :)

2010-08-24 @ 15:42:39
URL: http://brejjk.blogg.se/

Kommentera här nedanför:

Ditt namn:
Spara dina uppgifter?

din e-postadress: (visas endast för mig)

din bloggadress: (om du vill ha ett svar)

Här kan du skriva:

text-shadow: 2px 2px 1px #666666;
Trackback
RSS 2.0