Svar på tal

svar: Grejen är såhär, det har jag redan gjort. När det gick mot jul nu bara för några veckor sedan fick hon bara 3 kilo eftersom hon vägrade äta upp allt, då hade hon vintervila och tog inte slut på lika mycket energi men på bara 3 kilo låg 1 ½ kilo kvar i boxen. Så jag kände inte att det var någon idé att ge henne mer och betala för att hon skall stå och kissa i det. Sen har vi höjt, hon hade 4 kilo i drygt en vecka och åt upp allt så nu höjde vi ännu en gång och nu får hon 5 kilo. Och jag tänker inte spränga stackars hästen bara för att jag vill att hon får lite hull utan hon får ta det i sin egen takt. Det är inte bara det att hon har svårt att hålla hull heller då hon lätt tappar muskler och sådant. Jag kanske uttryckte mig fel när jag skrev det inlägget om att hon är svår att hålla i hull, men såhär menar jag iallafall, hon är inte så glad i mat, när hon är mätt så går hon därifrån. Hon vill ha valmöjligheten att gå och äta, gå därifrån och gå tillbaka igen, och det kan hon inte ha för tillfället. För att hon skall kunna bygga muskler krävs träning, och mat. Hon får nu fettrik mat och olja i betforen, och hon funkar bra på det. Hon har fått lite mer hull runt magen, men om hon bestämmer sig för att inte äta så gör hon helt enkelt inte det. Förlåt om jag skrivit så ni fattar fel, det brukar bli så.. Jag skriver bara det jag tänker och ibland blir det lite snurrigt inne i mitt huvud skall ni veta! Hösilaget vi har är heller inte särskilt blött, vilket gör att hon går upp i vikt snabbare, då det inte bara "rinner" igenom henne. Det är nästan precis som vanligt hö bara lite fuktigt :)

Jag hoppas att du inte tat illa upp eller något, jag bara berättar vad jag vet eftersom du frågade! Kram på dig!


Här kan du se alla kommentarer:
Postat av: Emelie

Hej!

Jag vill inte vara besserwissig eller så, men jag ska utbilda mig till foderstatsrådgivare, har gått en stor kurs på gymnasiet och håller på för fullt just nu. Får jag ställa lite frågor ang. ditt inlägg här och kanske ge tips? :) Hur mycket havre/betfor/pellets ger du henne? :)



Ta inte illa upp, då ber jag om ursäkt!

2011-01-03 @ 18:30:40
URL: http://emeliebjormo.blogspot.com

Kommentera här nedanför:

Ditt namn:
Spara dina uppgifter?

din e-postadress: (visas endast för mig)

din bloggadress: (om du vill ha ett svar)

Här kan du skriva:

text-shadow: 2px 2px 1px #666666;
Trackback
RSS 2.0